Szanowni Państwo! Platformy społecznościowe – takie jak Facebook, eHarmony, chiński Renren i LinkedIn – mają ponad miliard użytkowników. Na czym polega ich urok? Zaspokajają dwie podstawowe potrzeby człowieka: potrzebę poznawania nowych osób i wzmacniania istniejących więzi.

Takie liczby działają jak magnes na tradycyjne firmy, które uruchamiają na Facebooku strony dla fanów i zakładają konta na Twitterze w nadziei, że dotrą w ten sposób do nowych klientów. Niestety, nawet jeśli przyciągają licznych „znajomych” czy „obserwatorów”, to rzadko kiedy udaje im się generować zyski dzięki obecności na platformach społecznościowych. Klienci odrzucają takie inicjatywy, ponieważ głównym celem użytkowników platform społecznościowych jest utrzymywanie więzi z ludźmi, a nie z przedsiębiorstwami.

Natomiast przedsiębiorstwa, które odnotowują znaczące zyski, opracowały strategie społecznościowe, które pomagają ludziom w nawiązywaniu lub wzmacnianiu relacji. Są one skuteczne, pasują do oczekiwań użytkowników i obyczajów przyjętych na platformach społecznościowych. Wyróżnić możemy cztery skuteczne strategie społecznościowe:

  • redukowanie kosztów przez ułatwianie ludziom zawierania znajomości;
  • zachęcanie klientów do zwiększania wydatków poprzez ułatwianie im zawierania znajomości;
  • redukowanie kosztów przez pomaganie ludziom we wzmacnianiu więzi;
  • zachęcanie klientów do zwiększania wydatków poprzez umożliwianie im wzmacniania więzi.

Wiele firm z lepszym lub gorszym skutkiem buduje własne strategie społecznościowe. Nie udaje się to tym, które koncentrują się na własnych celach biznesowych i zwracją niewielką uwagę na niezrealizowane społecznościowe potrzeby klientów. Ich strategie nie pomagają ludziom w nawiązywaniu ani w utrzymywaniu relacji z innymi, więc klienci nie czują potrzeby, by robić coś dla tych firm. Z kolei przedsiębiorstwa ze skutecznymi strategiami najpierw obmyślały sposoby na realizowanie niezaspokojonych potrzeb towarzyskich, a potem łączyły je ze swoimi celami biznesowymi. Ponieważ często trudno jest dostrzec niezrealizowane potrzeby społecznościowe klientów, firmy powinny skupić się na tym, jak pomagać ludziom w radzeniu sobie z czterema następującymi problemami towarzyskimi: nawiązywanie relacji z obcymi, utrzymywanie kontaktów z obcymi, odnawianie więzi ze znajomymi i utrzymywanie z nimi łączności.

Szanowni Państwo! Większość firm przyzwyczaiła się do pomagania ludziom w zaspokajaniu potrzeb ekonomicznych, a nie towarzyskich, dlatego tworzenie strategii społecznościowych wymaga od nich gruntownej zmiany podejścia do opracowywania strategii. Platformy społecznościowe zajmują coraz ważniejsze miejsce w życiu konsumentów, toteż przedsiębiorstwom, które nie rozumieją, jak korzystać z ich walorów i jak tworzyć prawdziwie społecznościowe strategie, będzie coraz trudniej rywalizować z tymi, które to wiedzą. Szybkie podjęcie odpowiednich działań – nawet małymi krokami – to bardzo ważny ruch defensywny i ofensywny.