Chcesz, aby twoja firma znajdowała się w czołówce najważniejszych rankingów biznesowych? By była fantastycznie wydajna i dochodowa? Pragniesz, by pracowali w niej najlepsi specjaliści, a wszystkie inwestycje przynosiły krociowe zyski?

Stwórz więc firmę, która będzie NAJLEPSZYM MIEJSCEM PRACY NA ŚWIECIE, a wszystko to będziesz miał.

Tylko JAK zbudować idealne przedsiębiorstwo? Nieocenionych rad udzielają na łamach „Harvard Business Review Polska” profesorowie Rob Goffee z London Business School, oraz Gareth Jones, wykładowca IE Business School w Madrycie. Wyniki ich badań oraz seminariów prowadzonych na całym świecie można streścić do sześciu wspólnych imperatywów. Opisują one organizację, która wykorzystuje w pełni swój potencjał dzięki temu, że pozwala ludziom pracować najlepiej jak potrafią. Ale co robić, aby ten cel osiągnąć? – zapyta niejeden z was, prezesów, liderów, menedżerów.

Pozwól pracownikom być sobą

Po pierwsze – pozwólcie ludziom być sobą. Jeśli prowadzicie nobliwą, konserwatywną firmę finansową, postarajcie się zaakceptować informatyków przychodzących do pracy w szortach i sandałach. A w miejscu, gdzie prawie wszyscy mają nienormowany czas pracy, uszanujcie fakt, iż są osoby, które wolą pracować od dziewiątej do siedemnastej. Firmy, które z powodzeniem pielęgnują indywidualizm, muszą w pewnym stopniu rezygnować z organizacyjnego uporządkowania. Ale wcale nie musi to oznaczać dysfunkcjonalnego bałaganu. Przykładem – Arup, jedna z najbardziej kreatywnych firm inżynieryjno-projektowych na świecie. Jej wizytówki to: Opera w Sydney, paryskie Centrum Pompidou, Kostka Wody w Pekinie. W firmie nie obowiązują konwencjonalne systemy oceny, nie używa się ilościowych narzędzi do mierzenia wydajności, nie ma określonej polityki rozwoju kadr. Menedżerowie jasno przedstawiają oczekiwania, ale to sami pracownicy decydują, jak je realizować.

Uwolnij przepływ informacji

Po drugie, idealna firma nie oszukuje, nie wykręca się od odpowiedzi, nie przeinacza faktów ani nimi nie manipuluje. Pamiętajcie: w erze Facebooka, WikiLeaks i Twittera lepiej jako pierwszy powiedzieć ludziom prawdę, zanim zrobi to ktoś inny. Pracownicy muszą wiedzieć, co się naprawdę dzieje, aby mogli dobrze wykonywać swoją pracę. Wydawałoby się, że jest to oczywiste dla menedżerów na całym świecie. W praktyce istnieje jednak mnóstwo barier utrudniających tak zwaną bezwzględną uczciwość, czyli porozumiewanie się w sposób całkowicie szczery, wyczerpujący, zrozumiały i dostarczający na czas ważnych informacji. Łamanie tych barier to nie lada wyzwanie.

Rozwijaj atuty pracowników

Po trzecie – dbaj o ludzkie talenty. Goffee i Jones przekonują, że profity płynące z rozwijania już zatrudnionych pracowników przeważają nad kosztami związanymi z szukaniem nowych. Ich zdaniem coraz ważniejsze staje się nie to, ile korzyści firma może wyciągnąć z ludzi, ale ile może im zaoferować. Na tym właśnie polega podnoszenie wydajności. Przywołują przykład McDonald’sa, który na ogromną skalę dba o ścieżki rozwoju pracowników. W Wielkiej Brytanii koncern inwestuje 55 milionów dolarów rocznie, by umożliwić pracownikom poszerzanie ich ogólnej wiedzy. Zwrot tych inwestycji nie jest mierzony wzrostem przychodów ani rentowności, lecz spadkiem wskaźnika rotacji pracowników.

Buduj świadomość wartości firmy

Kolejny ważny element to budowanie wśród pracowników świadomości wartości firmy, z którą związali swój los. Pamiętajcie – ludzie chcą być częścią czegoś większego niż oni sami, czegoś, w co mogą wierzyć. Dlatego firmom potrzebne jest poczucie sensu działania, z którym pracownicy się identyfikują. Ale realizowanie zadeklarowanej misji – to zdecydowanie za mało. Wspólne odczuwanie sensu powinno polegać na budowaniu i podtrzymywaniu silnych więzi między systemami wartości poszczególnych osób a wartościami organizacji. Dopiero wtedy firma równocześnie wspiera indywidualizm pracowników i pielęgnuje silną kulturę.

Pokazuj sens codziennej pracy

Ale poczucie wspólnego sensu to jeszcze nie wszystko. W firmie bliskiej ideału niezwykle istotne jest również nadawanie znaczenia codziennym czynnościom. Tak jak w Rabobank Nederland, którego pracownicy nie mają stałych biur ani ścisłych opisów stanowisk i są rozliczani z wyników pracy. Mogą jednak wybierać jak, gdzie, kiedy i z kim chcą ją wykonywać. Oznacza to, że menedżerowie muszą darzyć podwładnych ogromnym zaufaniem, a pracownicy muszą być niezwykle przedsiębiorczy i nastawieni na współpracę.

Wprowadzaj reguły zgodne z wartościami

Funkcjonowanie przedsiębiorstwa wymaga reguł. Ale systematyzowanie pracy nie musi prowadzić do biurokratyzacji, jeśli ludzie rozumieją, dlaczego reguły są wprowadzane i uznają, że są niezbędne. I – co najważniejsze – jeśli reguły te nie są sprzeczne z wartościami firmy i ludzi.

W firmie marzeń pracownicy mają autonomię i czują, że odgrywają ważną rolę. Rozwijane są ich mocne strony. Obowiązują uporządkowane struktury oraz spójne, uczciwe i otwarte zasady, którymi kieruje się organizacja. Tylko tyle i aż tyle.

A jak daleko do ideału waszej firmie? Proponuję przeprowadzenie testu – pytania znajdziecie w sierpniowej edycji „Harvard Business Review Polska” w artykule „Najlepsze miejsce pracy na świecie”.