Szanowni Państwo! Gdy gospodarka jest w opłakanym stanie i gdy szczęściarzem jest ktoś, kto ma jakąkolwiek pracę – nie mówiąc o pracy, która daje finansowe i intelektualne zadowolenie – przejmowanie się tym, czy nasi pracownicy są czy nie są szczęśliwi, może się wydać lekką przesadą.

Prowadząc badania nad tym, co trwale pobudza personel do wysokiej efektywności, znaleźliśmy jednak argument za przeanalizowaniem tej kwestii: na dłuższą metę szczęśliwi pracownicy są bardziej produktywni niż pracownicy nieszczęśliwi. Ci pierwsi regularnie stawiają się do pracy; rzadziej z niej rezygnują; robią więcej, niż do nich należy, i przyciągają ludzi przejawiających taki sam entuzjazm. Poza tym szczęśliwi pracownicy nie są sprinterami; przypominają bardziej maratończyków – podejmują pracę z myślą o tym, że będą ją wykonywali przez długie lata.

Co to jednak znaczy, że ktoś jest szczęśliwy w pracy? Nie chodzi tu o „spełnienie”, które kojarzy się z mniejszym lub większym samozadowoleniem.

W naszym pojęciu uskrzydlony personel tworzą pracownicy, którzy są nie tylko zadowoleni z pracy i produktywni, ale również zaangażowani w kreowanie przyszłości – firmy i swojej własnej. Uskrzydleni pracownicy są nieco rozgorączkowani – funkcjonują na wysokich obrotach – ale wiedzą, jak uniknąć wypalenia.

Zidentyfikowaliśmy dwa składniki uskrzydlenia. Pierwszym z nich jest ożywienie: stan, w którym człowiek czuje się pełen energii, zapału i podniecenia. Pracownicy, którzy osiągają ten stan, wyzwalają entuzjazm w sobie i zarażają nim innych. Firmy mogą wywołać stan ożywienia, dając pracownikom poczucie, że to, co robią na co dzień, ma znaczenie.

Drugim czynnikiem sprzyjającym uskrzydleniu jest uczenie się – rozwój wynikający z przyswajania nowej wiedzy i nowych umiejętności. Dzięki nauce można zdobyć przewagę techniczną nad innymi pracownikami i status eksperta. Uczenie się wprawia często w ruch spiralę wartości – ludzie, którzy wykształcają w sobie nowe zdolności, są skłonni wierzyć w to, że mogą się dalej rozwijać.

Te dwie cechy wzajemnie się uzupełniają; jedna bez drugiej rzadko okazuje się trwała i może nawet wpływać negatywnie na wyniki. Na przykład uczenie się uskrzydla nas na pewien czas, ale jeśli nie stoi za nim pasja, może prowadzić do wypalenia.

Zatem w jaki sposób firmy mogą pomóc pracownikom osiągnąć stan uskrzydlenia?

• umożliwienie pracownikom samodzielnego podejmowania decyzji,
• dzielenie się informacjami,
• minimalizowanie nieuprzejmości,
• przekazywanie opinii zwrotnych na temat osiąganych wyników.