Szanowni Państwo! Wydana w 1776 roku praca Adama Smitha Bogactwo narodów zawierała słynną tezę, że jednym z głównych czynników postępu gospodarczego w następnych stuleciach będzie podział pracy.

Termin „hiperspecjalizacja” nie jest równoznaczny ze zlecaniem pracy innym firmom ani z lokowaniem jej w innych miejscach, choć bazuje na tych samych technologiach. Hiperspecjalizacja oznacza raczej rozbicie pracy wykonywanej dotychczas przez jedną osobę na bardziej specjalistyczne czynności, które są wykonywane przez kilka osób. Niezależnie od tego, czy czynności te są zlecane innym podmiotom, czy przenoszone w inne miejsca, ich oddzielenie od siebie często przynosi poprawę pod względem jakości, szybkości i oszczędności kosztowej.

Jak sobie radzić w świecie hiperspecjalizacji? W każdej firmie zjawisko to może zmienić organizację pracy na wielu płaszczyznach – od dystrybucji pracy na poziomie makro po przydzielanie zadań na poziomie mikro. Menedżerowie mogą skoncentrować się na ważnych zadaniach a te o niższej wartości dodanej, jak np. wprowadzanie danych zlecić. Z drugiej strony mogą też osiągnąć większą wartość, wykorzystując światowej klasy fachowców do wykonywania bardziej wymagających czynności.

Niezależnie od skali zadań osiągnięcie korzyści drogą hiperspecjalizacji będzie wymagało nowych umiejętności i priorytetów w dziedzinie zarządzania. Umiejętności te, to przede wszystkim:

Parcelacja pracy

Zrozumienie, w jaki sposób hiperspecjalizacja może zmienić stanowisko pracy opartej na wiedzy, zaczyna się od rozrysowania zadań, które wykonują obecnie ludzie pracujący na tym stanowisku. Mapa zadań może wprost wskazać, które zadania lub cząstki zadań mogą być wykonywane lepiej, szybciej lub taniej przez wyspecjalizowanych pracowników.

Rekrutacja pracowników i przydzielanie zadań

Aby wykonać hiperspecjalistyczne zadania, firmy mogą posłużyć się własnymi pracownikami, nawiązać służące temu celowi relacje z dostawcami zewnętrznymi lub oprzeć się na pośrednikach, którzy kojarzą klientów ze społecznościami wyspecjalizowanych pracowników.

Kontrola jakości

Jeden ze sposobów zagwarantowania jakości pracy wykonywanej w ramach hiperspecjalizacji polega na zrobieniu tego, co robi większość firm, zanim zatrudni pracownika, czyli na sprawdzeniu referencji.

Scalenie

Ostatnim wyzwaniem jest połączenie wykonywanych oddzielnie fragmentów pracy w spójne rozwiązanie. Najbardziej naturalnym sposobem osiągnięcia spójności jest upoważnienie konkretnej osoby do pokierowania tym procesem.

Hiperspecjalizacja gwarantuje zarówno pracownikom, jak i organizacjom o wiele większą elastyczność niż tradycyjne formy zatrudnienia. W ramach hiperspecjalizacji ludzie będą mogli pracować, gdzie chcą i kiedy chcą.

Przewidujemy, że narodzi się niezwykle bogaty ekosystem – złożony z firm komercyjnych, urzędów państwowych z wielu krajów i organizacji non profit, które będą przestrzegać ogólnoświatowych reguł i standardów – wspomagając w ten sposób hiperspecjalizację. Będzie on bardzo przypominał dzisiejszą sieć WWW, z tym że zamiast umożliwiać wymianę informacji i dóbr, będzie zapewniał wartki, obejmujący cały świat przepływ pracy opartej na wiedzy.