Zarządzanie zmianą jest istotnym elementem zarówno w biznesie, jak i organizacjach publicznych. Dlaczego zmiana jest tak trudna?
Przede wszystkim dlatego, że większość ludzi nie chce rezygnować ze starych przyzwyczajeń. Czasami stery przedsiębiorstwa przechodziły z rąk do rąk i na fundamencie rozczarowania i nieufności powstaje środowisko, w którym pracownicy automatycznie skazują każdego kolejnego lidera transformacji na porażkę, zakładając, że jest „taki sam jak inni”.
W pochodzącym z Harvard Business Review artykule „Wprowadzanie zmian metodą perswazji” David A. Garvin i Michael A. Roberto mówią o kampanii perswazyjnej, w której podobnie jak w kampanii politycznej, chodzi przede wszystkim o to, by przekonać ludzi, że tym razem będzie inaczej, niż bywało w przeszłości.
Menedżer musi zainwestować z góry bardzo dużo wysiłku, aby mieć pewność, że pracownicy będą naprawdę słuchać nieprzyjemnych komunikatów, kwestionować stare założenia i wypróbowywać nowe metody pracy. Aby to osiągnąć powinien wykonać serię dobrze przemyślanych, ostrożnych posunięć, które wpłyną na zmianę poglądów pracowników.
Taki proces wymaga aktywnej kontroli przez kilka pierwszych miesięcy transformacji, kiedy w firmie utrzymuje się wysokie poczucie niepewności, a komplikacje są nieuniknione. W innym przypadku trudno liczyć na trwałą poprawę sytuacji. Największym wyzwaniem stojącym przed liderem w czasie transformacji jest zapobieganie powrotowi do szkodliwych nawyków.