Szanowni Państwo! Wkroczyliśmy w nową erę. Przedsiębiorstwa nastawione na zysk podejmują wyzwania społeczne i ekologiczne, organizacje pożytku publicznego starają się dopracowywać zrównoważone modele biznesowe, a rządy próbują zarządzać sferą publiczną, sięgając po mechanizmy rynkowe.
Efektem zacierania się tradycyjnych podziałów jest nowy rodzaj organizacji, wykreowany przez przedsiębiorców, którzy mają na względzie przede wszystkim dobro społeczne.
Gdy tacy przedsiębiorcy przystępują do tworzenia organizacji, która ma urzeczywistnić ich idee, często nurtuje ich pozornie bezzasadne pytanie: czy działać jako przedsiębiorstwo nastawione na zysk, czy jako organizacja non profit? To rozróżnienie niektórym może się wydać oczywiste, ale coraz więcej przedsiębiorców popada z jego powodu w irytację.
Założyciel wielu przedsiębiorstw społecznych, Heerad Sabeti w swoim artykule dla HBR wskazuje na kilka fundamentalnych kwestii, które warto rozważyć przed założeniem przedsiębiorstwa for benefit:
Wartość dla interesariuszy. O ile przedsiębiorstwa nastawione na zysk kładą nacisk na wartość dla akcjonariuszy, o tyle przedsiębiorstwa for benefit zwracają uwagę na to, co zyskują na ich działalności wszyscy interesariusze.
Pozyskiwanie kapitału. Największym wyzwaniem, przed jakim stają przedsiębiorstwa nastawione na korzyści niematerialne, jest zaprojektowanie struktury, która pogodzi finansowe interesy dawców kapitału z misją organizacji i jej zobowiązaniami wobec interesariuszy.
Własność a zarządzanie. Kolejni prezesi, członkowie rady nadzorczej i inwestorzy mogą nie podzielać misji społecznej przedsiębiorstwa. Jej zachowanie po zmianach własnościowych jest jednym z najdrażliwszych problemów z jakimi spotykają się przedsiębiorstwa for benefit.
Forma prawna i opodatkowanie. Prawne i podatkowe ramy, w jakich funkcjonują przedsiębiorstwa nastawione na zysk i organizacje pożytku publicznego, nie służą pogodzeniu korzyści społecznych i finansowych.
Mierzenie wyników i sprawozdawczość. Firma nastawiona na korzyści niematerialne powinna w kompleksowy sposób zmierzyć zarówno negatywne wpływy, jak i pozytywne wyniki swojej działalności w obszarze finansowym, społecznym i środowiskowym. Jest niewiele wskaźników, które służą tego rodzaju sprawozdawczości.